Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Výuka teoretické informatiky pomocí metody CLIL
KŮRKA, Martin
Tato diplomová práce se zabývá návrhem, přípravou a testováním výuky teoretického tématu z informatiky metodou CLIL. Jako téma jsem si vybral kódování a přenos dat v rámci celku data, informace a modelování. Vytvořil jsem 7 výukových lekcí, které obsahují přes 30 aktivit a odpovídají očekávaným výstupům dle nového RVP ZV v oblasti informatika. Každá lekce má jiné obsahové zaměření. Vytvořené materiály tak pokrývají například téma kódování znaků a čísel, šifrování, využití dvojkové soustavy a její limity, bitmapové obrázky, jejich kódování a komprese dat. Ke všem lekcím jsou připraveny metodické listy v angličtině spolu s pracovními listy. Metodické listy obsahují očekávané výstupy a možné problémy, které mohou nastat. Samotné lekce a aktivity jsou pak detailně popsány v praktické části. Všechny navržené lekce a aktivity jsem následně testoval se žáky 6. ročníku. Vzhledem k tomu, že během mého testování v praxi byly naplněny všechny cíle a očekávané výstupy, jsem došel k závěru, že metoda CLIL je k výuce teoretického tématu z informatiky vhodná. K výuce byla ale potřeba jistá míra podpory v mateřském jazyce, která se snižovala se zvyšující se žákovskou sebedůvěrou. Dále bylo nutné žákům poskytnout podporu v podobě vizuálních pomůcek jako například pracovních listů. Nejdůležitější je pak fakt, že při výuce nebyl upozaděn informatický obsah na úkor rozvoje jazyka a naopak. V teoretické části této diplomové práce popisuji "novou" informatiku podle inovovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, především oblast data, informace a modelování. Dále se v teoretické části zabývám principy, přínosy a metodami metody CLIL.
Využití online komunikace nejen ve výuce angličtiny
LIŠKOVÁ, Iva
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi využívání mezinárodní online komunikace v hodinách angličtiny na 2. stupni základních škol. Informační a komunikační technologie mají v tomto případě posloužit ke zvýšení efektivity výuky a také ke zvýšení vnitřní motivace ke studiu anglického jazyka, a to poskytnutím autentického prostoru pro komunikaci se zahraničními žáky podobného věku. Výraznou roli v takové komunikaci hrají průřezová témata a mezipředmětové vztahy s důrazem na zeměpis. V rámci teoretické části práce jsou prozkoumána teoretická východiska mezinárodní online komunikace, za účelem zvýšení potenciálu jejího využití ve výuce. Diskutovány jsou proto klíčové kompetence zejména digitální a komunikativní. Dále také pedagogické a psychologické aspekty tématu. Praktická část se již zaměřuje na konkrétní využití v praxi, přičemž prvním cílem je aktivitu připravit, vyzkoušet a reflektovat. Druhým ověřit, zda mají aktivity opravdu takový efekt, jaký byl zamýšlen - obzvláště rozvoj kompetencí a zvýšení motivace.
Užití metody CLIL pro zpracování vybraných témat z fyziologie člověka na 2. stupni základní školy
NOVOTNÁ, Denisa
Diplomová práce se zabývá užitím metody CLIL v hodinách přírodopisu či biologie a jejím využitím pro zpracování výukových jednotek z oblasti biologie člověka pro žáky 2. stupně základní školy. Cílem práce bylo prostudovat českou a zahraniční literaturu zabývající se metodou CLIL a jejím začlenění do výuky přírodopisu či biologie, dále popsat hlavní charakteristické rysy této vyučovací metody a uvést konkrétní příklady jejího využití ve vyučovacích hodinách. Hlavním cílem diplomové práce bylo navržení a ověření dvou výukových jednotek zaměřených na učivo biologie člověka pro žáky 2. stupně základní školy. V rámci každé výukové jednotky žáci řešili praktický úkol z odborného předmětu a dále si osvojili potřebné znalosti a slovní zásobu vztahující se ke konkrétnímu tématu. Na základě ověření výukových jednotek v praxi byla zpracována metodická doporučení pro učitele, kteří by měli zájem o zavedení metody CLIL do jejich výuky. Z analýzy pracovních listů žáků se ukázalo, že žáci byli schopni většinu úkolů vypracovat samostatně, avšak určité aktivity jim činily problémy a bylo tedy potřebné větší vedení ze strany učitele. Instrukce některých aktivit bylo nezbytné vícekrát opakovat z důvodu eliminace případných chyb v pracovních listech žáků. Při pozorování experimentální výuky bylo zjištěno, že převážná většina žáků neměla obtíže komunikovat v angličtině o problematice vztahující se k vybraným tématům učiva přírodopisu a cizí jazyk pro ně netvořil překážku v porozumění obsahu odborného předmětu. Pro jazykově hůře vybavené žáky byly potřebné informace sděleny v mateřském jazyce.
Bilingvní vzdělávání v českých mateřských školách
Pavlíková, Lucie ; Loudová Stralczynská, Barbora (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Bakalářská práce představuje problematiku bilingvismu a rané vícejazyčnosti. Cílem je prozkoumání raného osvojování druhého jazyka s pohledem na implementaci výukových metod a strategií metody CLIL (Content and Language Integrated Learning) v kontextu předškolní výchovy a vzdělávání. Teoretická část se zaměřuje na jazykový vývoj dětí v předškolním věku a otevírá otázku souvisejících problematik, jež vychází ze záměrně získaného, sukcesivního bilingvismu. Rovněž poskytuje důležité informace týkající se metody CLIL, jejích základních principů, možností implementace do předškolního vzdělávání a také výukových metod a strategií podporující ranou vícejazyčnost. Empirická část přináší výsledky výzkumného šetření zkoumajícího bilingvní vzdělávání a výuku anglického jazyka v pražských mateřských školách. Data byla získána prostřednictvím analýzy informačních dokumentů, dotazníku a polostrukturovaných rozhovorů. Výzkum zkoumal nejen podobu jazykového vzdělávání, ale také využití metod a strategií metody CLIL a dále podmínky důležité k úspěšné realizaci rané výuky anglického jazyka formulované oslovenými respondentkami. K základním zjištěním patří, že nejčastější forma rané výuky anglického jazyka v pražských mateřských školách jsou zájmové kroužky. Metoda CLIL je v současné době realizována pouze ve dvou...
Výuka geometrické řady metodou CLIL s využitím německého jazyka
Korcová, Aneta ; Moravcová, Vlasta (vedoucí práce) ; Hromadová, Jana (oponent)
Jádrem práce je realizace tří vyučovacích hodin matematiky vedených metodou CLIL, která integruje výuku nejazykového předmětu a cizího jazyka. Tématem vyučovacích hodin byla nekonečná geometrická řada a jako cizí jazyk byl zvolen jazyk německý. První část práce zavádí nejdůležitější definice a věty týkající se posloupností a geometrické řady. Jsou porovnány přístupy České republiky a dvou německy mluvících zemí, Rakouska a Německa, ve vztahu k výuce nekonečné geometrické řady. Dále jsou porovnány dostupné výukové materiály vybraných zemí a analyzovány aplikované vizualizované úlohy, které se v nich objevují. Ve druhé části je představena metoda CLIL a metodologie, podle níž byly vyučovací hodiny připravovány, realizovány a zpětně hodnoceny. Součástí práce je detailní analýza přípravy a průběhu vyučovacích hodin včetně reflexe.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.